Auditorio | |
---|---|
11:30 |
11:30-12:00 Ilmoittautuminen |
12:00 |
12:00-12:10 Tervetuloa Diane Galbraith, koulutuspäällikkö, Globex Oy |
12:10-12:40 Miksi on tärkeää puhua opinnäytetöiden ohjaamisesta? ⓘ Juha T Hakala, professori Juha on kouluttanut satoja opinnäytetyön ohjaajia niin yliopistoissa kuin ammattikorkeakouluissakin. Juha vastasi kymmenen vuoden ajan viivästyneiden opinnäytetöiden ohjausklinikasta (Maisterihautomo), joten hän tietää, missä ovat tyypilliset opinnäytetyöskentelyn kompastuskohdat. Itse hän on ohjannut noin tuhat opinnäytetyötä aina ammattikorkeakoulun opinnäytetöistä yliopistojen väitöskirjoihin saakka.
|
|
12:30 | |
12:40-14:00 Viisi pointtia: Miten opinnäytteen kirjoittamista kannattaisi ohjata? ⓘ Kimmo Svinhufvud, FT, dosentti, yliopistonlehtori, Helsingin yliopisto Kimmo on filosofian tohtori, dosentti ja työnohjaaja (STOry). Hän toimii äidinkielen yliopistonlehtorina Helsingin yliopiston Kielikeskuksessa. Hän on ohjannut gradun ja väitöskirjan tekijöitä erityisesti kirjoittamisen opettajana sekä viime vuosina myös työnohjaajana. Lisäksi Kimmo on kirjoittanut useita kirjoja kirjoittamisesta ja opinnäytteen ohjaamisesta. Hänen viimeisin kirjansa Ohjauksen ydin (Art House) ilmestyi helmikuussa 2024. Vuonna 2024 Kimmo palkittiin Suomen tietokirjailijat ry:n Tietokirjailijapalkinnolla, joka myönnetään tunnustuksena laajasta ja ansiokkaasta oppiteostuotannosta.
|
|
13:00 | |
13:30 | |
14:00 |
14:00-14:30 Kahvi |
14:30 |
14:30-15:15 Erityiset oppijat opinnäytetyön haasteissa ⓘ Salme Jarvansalo, AmE, lehtori, Haaga-Helia ammattikorkeakoulu Lehtori, KM, AmE Salme Jarvansalo toimii Haaga-Helia AMK:ssa liiketalouden koulutuksessa ammatillisena erityisopettajana sekä opinto-ohjaajana. Hän on ollut vahvasti mukana kehittämässä Haaga-Helian erityisen tuen mallia opinnäytetyössä viime vuosien aikana. Lehtori, AmE Heikki Ursin on toiminut ammatillisena erityisopettajana Haaga-Helian amk:ssa jo noin 15 vuotta. Hänen päävastuualueenaan ovat Haagan-, Porvoon- ja Vierumäen kampusten erityisohjaukset. Heikki toimii myös Haagan restonomikampuksella opinto-ohjaajana ja lehtorina. Opinnäytetyön erityisen tuen prosessin kärkenä Heikki nostaisi esille tuen tarpeen ennakoinnin ja siitä olevan tiedon opinnäytetyön ohjauksesta vastaavalla taholla. Näillä keinoin saavutetaan molempia osapuolia tyydyttävä opinnäytetyöprosessin hallinta. Salme ja Heikki ovat jo muutamia vuosia olleet suunnittelemassa HH:n uuden opetussuunnitelmaan liittyvää erityistä tukea tarvitsevien opiskelijoiden opinnäytetyöprosessia. He saivat työryhmänsä kanssa Haaga-Heliassa vuoden 2023 pedagogisen teon palkinnon, teemana kehittäminen. Lehtori, KM, AmE Salme Jarvansalo toimii Haaga-Helia AMK:ssa liiketalouden koulutuksessa ammatillisena erityisopettajana sekä opinto-ohjaajana. Hän on ollut vahvasti mukana kehittämässä Haaga-Helian erityisen tuen mallia opinnäytetyössä viime vuosien aikana. Lehtori, AmE Heikki Ursin on toiminut ammatillisena erityisopettajana Haaga-Helian amk:ssa jo noin 15 vuotta. Hänen päävastuualueenaan ovat Haagan-, Porvoon- ja Vierumäen kampusten erityisohjaukset. Heikki toimii myös Haagan restonomikampuksella opinto-ohjaajana ja lehtorina. Opinnäytetyön erityisen tuen prosessin kärkenä Heikki nostaisi esille tuen tarpeen ennakoinnin ja siitä olevan tiedon opinnäytetyön ohjauksesta vastaavalla taholla. Näillä keinoin saavutetaan molempia osapuolia tyydyttävä opinnäytetyöprosessin hallinta. Salme ja Heikki ovat jo muutamia vuosia olleet suunnittelemassa HH:n uuden opetussuunnitelmaan liittyvää erityistä tukea tarvitsevien opiskelijoiden opinnäytetyöprosessia. He saivat työryhmänsä kanssa Haaga-Heliassa vuoden 2023 pedagogisen teon palkinnon, teemana kehittäminen. |
15:00 | |
15:30 |
15:30-16:15 Mitä opinnäytetyön ohjaajan olisi hyvä tietää tekoälystä? ⓘ Janne Kauttonen, Vanhempi tutkija, FT, Haaga-Helia ammattikorkeakoulu Janne Kauttonen on vanhempi tutkija Haaga-Helian ammattikorkeakoulussa. Hän suoritti filosofian maisterin ja tohtorin tutkinnot Jyväskylän yliopistossa tilastollisen fysiikan alalta. Hän on tehnyt tutkimusta Aalto-yliopistossa ja Carnegie Mellon yliopistossa neurotieteen, datatieteen ja laskennalisten tieteiden aloilta. Vuodesta 2019 lähtien hän on työskennellyt vanhempana tutkijana Haaga-Heliassa, keskittyen erityisesti datatieteeseen, luonnollisen kielen analyysin, kognitiotieteisiin, sovellettuun koneoppimiseen ja tekoälyyn, sekä koulutusteknologiaan liittyen. Hänellä on paljon kokemusta uusien generatiivisten tekoälymallien käytöstä ja soveltamisesta. Hän on osallistunut opiskelijoiden ja opinnäytetöiden ohjaamiseen kandidaatin, maisterin ja tohtorin tutkintojen tasoilla. |
16:00 | |
Auditorio | |
---|---|
08:30 |
08:30-09:30 Työelämäedustajien puheenvuorot ⓘ Valtteri Karjula, Markkinointipäällikkö, VRJ Group Oy Valtteri on toiminut markkinointipäällikkönä vuodesta 2016 alkaen. Valtterin vahvuusalueita ovat aktiivinen sisällöntuotanto, sosiaalinen myynti sekä myynnin ja markkinoinnin yhteispeli. Vapaalla hän tykkää pelata pesäpalloa ja skeitata tai olla vain kolmen pienen tyttärensä kanssa. Kaikkien attendolaisten osaamisen kehittämisestä vastaava Marja Sivonen on toteuttamassa jo toista kertaa laajaa yrityksen sisäistä koulutusuudistusta Attendon laajalla Muutosmatkalla. Ihmisistä, käytännönläheisyydestä ja uuden luomisesta tykkäävä Marja on aiemmin työskennellyt mm. Specsaversillä koulutusten suunnittelutiimin esimiehenä ja projektipäällikkönä. |
09:00 | |
09:30 |
09:30-09:45 Tauko |
09:45-11:00 Kaksi opiskelija-casea ⓘ Mikael Berg, Metropolia AMK Mikael Berg on vastavalmistunut teollinen muotoilija Metropolia Ammattikorkeakoulusta. Opiskelujensa aikana hän on tutustunut pikaisesti muun muassa näyttelysuunnitteluun sekä harjoitellut 3D-mallintamista kultasepän apulaisena. Opinnäytetyökseen Mikael suunnitteli omatoimisesti konseptiauton, painottaen muotoiluprosessissa tietokoneella tuotettua grafiikkaa. Työssä on myös hyödynnetty tekoälyä suunnitteluvaiheessa sekä avustavana työkaluna itse muotoiluprosessissa.
Tulevassa puheessaan Mikael pyrkii tuomaan esiin opinnäytetyön ohjaamisen kannalta olennaisia asioita muotoilijan näkökulmasta.
Opinnäytetyö: Lamborghini Vision H
ⓘ Heidi Hannus, Piha- ja vihersuunnittelu Villa GardenPortfolio-tyyppinen opinnäytetyö.
Heidi Hannus, Piha- ja vihersuunnittelu Villa Garden. Heidi Hannus on kansainvälisesti palkittu maisemasuunnittelija, joka työskentelee laaja-alaisesti ympäri maailman. Hän on suunnitellut ja rakentanut useita näyttelypuutarhoja ulkomailla, joista hän koosti portfolio tyyppisen opinnäytetyön Rakennetun Ympäristön hortonomi koulutuksensa päätteeksi. Hän on Suomessa alansa tunnetuimpia suunnannäyttäjiä ja palkittu Suomen Yrittäjien toimesta Valtakunnallisella Yksinyrittäjäpalkinnolla.
|
|
10:00 | |
10:30 | |
11:00 |
11:00-12:00 Lounas |
11:30 | |
12:00 |
12:00-12:45 Ryhtiä ja rakennetta päiväkirjamuotoiseen opinnäytetyöhön ⓘ Martha Balerina, Lehtori, Karelia ammattikorkeakoulu Lehtori Martha Balerina on toiminut työuransa aikana ohjaajana ja tarkastajana lukuisille korkeakoulututkintojen opinnäytetöille. Karelia-ammattikorkeakoulussa hänen vastuurooliinsa kuuluu mm. opinnäytetyöpajojen vetäminen, opinnäytetyöprosessin kehittäminen ja opinnäytetyökulttuurin vahvistaminen. Martha on innostuva ikuinen tutkiva oppija, ja ateenalaisena hän pyrkii soveltamaan filosofiaa tosielämään. |
12:30 | |
13:00 |
13:00-14:30 Työnilon ylläpitämisen salaisuus ⓘ Ben Furman, Psykiatri, psykoterapeutti Ben Furman on psykiatrian ratkaisukeskeiseen lähestymistapaan erikoistunut psykiatri ja psykoterapeutti. Hän kirjoittanut yhdessä työtoverinsa Tapani Aholan kanssa työhyvinvointia käsittelevän suositun ja useille kielille käännetyn kirjan nimeltä ”Tuplatähti – työpaikan hyvä henki ja miten se tehdään.” |
13:30 | |
14:00 | |
14:30 |
14:30-15:00 Päätöskahvit |